I den fjerde tidsalder ble Moria gjenoppbygd. Dverger fra Erebor og Iron Hills strømmet til Khazad-dum for å reise deres gamle stolthet. Orkene ble fordrevet og balrogens skatt ble funnet av en eventyrgruppe ledet av hobbitkvinnen Xhosana. Balrogens skatt gjorde det mulig å bygge opp igjen dvergeriket og som takk for hennes tjenester fikk Xhosana tittelen Lady of Moria. Hun fikk styre en del av Moria med sin egen hær og følgesvenner.

Dette er nedtegnelsene om Lady Xhosanas hus og den viktige rollen det spilte i nordvestlige Middle-Earth da nordriket sto ovenfor den største trusselen siden heksekongens tid.








Spillere

Lady Xhosana, Hobbit Scout - Sverre

Bodyguard Nothgrim, Dwarf Warrior(død) - Lars

Captain Arod Erkengard, Rohirrim Warrior - Lars

Commander Gromin, Hobbit Scout(død) - Runar

Khim Redeye, Dwarf Animist - Runar

Rådgiver Thea/Saura, Black Numenorean Burglar - Tormod

Skorch, Half Orc Warrior - Ola

Eoth, Rohirrim Bard - Hallgeir




Eventyrene er sortert i kronologisk rekkefølge. Eventyret som ble spilt sist ligger nederst på siden.



Trøbbel i Tharbad

I dette første eventyret skal personene finne noen kasser som har blitt stjålet fra Xhosana's lagerhus i Tharbad Kassene var fylt med salt som skulle til Bree og de er sporløst forsvunnet. De reiser til Tharbad der de innlosjeres hos Commander Cilis som er kommandanten i Tharbad. I løpet av etterforskningen treffer de også Father Elatom som leder en munkeorden utenfor Tharbad. Father Elatom vil gjerne at Xhosana donerer penger til munkeordenen. Personene er også vitne til en kamp mellom en av munkene og en lokal bølle. Munken vinner overlegent selv om han ikke bærer våpen. Commander Cilis arrangerer middag der Xhosana får treffe viktige personer i Tharbad. En av disse er Lord Ereter som er en av adelsfolkene i byen og som leder Guild of Merchants i Tharbad. Lord Ereter er interessert i å handle med Xhosana. Under forhandlingene, som foregår hjemme hos Lord Ereter, blir Xhosana kidnappet.

Etter mye snoking finner de Xhosana på en båt. Det viser seg at det er Kaptein Leopold, en offiser under Commander Cilis som har stått bak både tyveriet og kidnappingen. Han forteller også at det var en svartkledd rytter som kalte seg Ito som ba ham om å kidnappe Xhosana. Personene får med seg byvakter og knuser bandittredet som ligger lenger nede i elva. De finner sporene til den mystiske rytteren og følger dem helt til de treffer på dragespor. Her forsvinner sporene til både rytteren og dragen. Kaptein Leopold settes i fengsel og Xhosana bestemmer seg for å reise til Bree personlig for å beklage forsinkelsen av saltet.

En høyst uvanlig tur til Bree

Før reisen tar til så kommer Father Elatom for å advare mot angrep langs reiseruten. For noen dager siden ble en av munkene funnet drept på strekningen mellom Bree og Tharbad. Gruppen setter avgårde og etter noen dager så blåser det opp til storm. Under denne stormen så klarer Kaptein Leopold å rømme fra fengselet. Personene må søke ly for stormen og gjør dette i en forlatt gård. Beboerne har blitt drept av pest som fortsatt er i luften. De treffer alven Tindarin som ber dem passe seg for en bande uruker som overfaller reisende. To dager unna Bree blir de overfalt av Uruker og mister hobbit-eskorten. Personene ankommer Bree og kommer med en personlig unnskyldning til handelskontakten der. Etterpå så blir de invitert til borgermester Sam Gamgee. Han ber dem om hjelp. En stor og vingeløs drage har terrorisert området i lang tid. Personene får med seg deler av garnisonen i byen og går ut for å drepe dragen. Soldatene flykter dessverre når dragen dukker opp. Dragen Culgor, som kaller seg selv Culgor den store, blir drept av gruppen og idet han dør så forbanner han Heruloke for å ha sendt ham vekk fra Bat Dome. Han forteller dem også at søsteren hans, Haurnfile, vil hevne ham. Personene returnerer til Bree og det blir stor jubel.

Dødens skygge

Personene mottar en invitasjon til Fornost. Prince Regent Beretar av Arnor vil takke dem personlig for å ha tatt livet av dragen. På veien treffer de en rohirrim offiser, Elfhelm. Han kan fortelle at Easterlingene har samlet seg under en leder og at dette ikke har skjedd før. Han forteller også at han ikke tror denne alliansen mellom stammene vil holde da de indre stridighetene er for store. Personene ankommer Fornost, men de blir ikke hyllet som helter. De blir buet ut og kalt løgnere. Grunnen til dette er at det ikke var en drage, men to som terroriserte området. Den andre dragen er fortsatt på frifot og innbyggerne i Fornost kjøper ikke dette med to søskendrager. Personene møter Prince Regent Beretar,Thegn Teden, som er kommandant for rohirrim styrken i byen og drage eksperten Erlec fra Gondor. Erlec kan fortelle dem at Haurnfile (dragen som fortsatt er i live) er søsteren til Culgor og veldig lik ham. Begge har lairen sin i Bat Dome i Grey Mountains. Hvorfor de er her i Arnor er et mysterium. Han kan også fortelle at det nye tilholdsstedet til Haurnfile sannsynligvis ligger et sted i Weather Hills. Beretar har et annet oppdrag til dem. Vandøde har i lang tid terrorisert arbeiderne som holder på med gjenoppbyggingen av Annuminas. Personene drar til Annuminas og dreper wighten Routar som står bak terroren. I kampen med wighten blir Skorch og Nothgrim syke.

Weather Hills

Dragen Haurnfile er funnet død og gruppen reiser til Weather Hills for å undersøke saken. De finner den døde dragen og kan se at hun ble drept av en annen drage. En drage som kunne puste ild og hadde vinger. De finner også et menneskesmykke, et halsbånd med et enkelt merke på, en rød sol på en blå bakgrunn. Gruppen følger sporene til Haurnfile og treffer på en orkebande som holder til i ruinene av et fort i nærheten. Etter å ha overvunnet dem så finner de lairen til Haurnfile. Her finner de alt det dragen har stjålet og et merkelig skjold. Nothgrim og Skorch blir alvorlig syke, men får nødvendig hjelp av Beretar i Fornost.

En reise i fiendeland

Etter å ha hvilt en stund er Nothgrim frisk, men Skorch er fremdeles syk. Xhosana finner det nødvendig å returnere til Moria ettersom den raske visitten til Tharbad viste seg å bli lenger enn forventet. I Bree treffer de rohirrimen Eoth og han har følgende å fortelle:

Easterling-stammene har samlet seg under en leder som heter Tendai. En allianse mellom stammene har aldri forekommet før grunnet indre strid . Eoth og tre til fikk i oppdrag av kong Eomer av Rohan å undersøke nærmere. Eoth og de andre reiste dypt inn i områdene og ble forrådt av et medlem i følget (Elnir). Bare Eoth kom seg levende unna og han ble jagd helt tilbake til Rohans grense. Han bestemte seg for å prøve på nytt med en gruppe han kunne stole på. Gruppen bestemmer seg for først å reise innom Moria og senere reise inn i Easterlingenes land. I Moria så får de vite at det har blitt oppdaget store orkesamlinger i fjellene. Flere orker har forlatt landsbyene sine. Videre får de høre at nesehår fra drager kan brukes til å lage dragedreperpiler. Drageskjell kan brukes til å lage skjold som beskytter mot dragepust. Etter litt avslapping så forlater de Moria og reiser inn i fiendeland. De kommer etter en stund fram til en landsby der forræderen Elnir er overhode. De kidnapper Elnir og får vite at Easterlingene i dette området er Asdriag-stammen som ledes av Hurdriak. De fortsetter ferden mot Asdriagenes hovedkvarter. Noen netter senere blir de angrepet gjennom en drøm. En gammel easterling med svart robe og en stav med en glasskule på toppen presenterer seg som Lyghir Tendai, easterlingenes leder. Plutselig dukker en ny skikkelse opp, en diger og svart drage, som prøver å drepe Xhosana. Dragen feiler, men gruppen finner ut at de ikke klarer å våkne og blir tatt til fange av en easterlingpatrulje. De blir tatt med til Asdriagenes hovedkvarter og får møte Hurdriak, kongen av alle Asdriag-klaner. Han kan fortelle dem at Lyghir Tendai er en magiker som rir på en svær og svart drage. Han har samlet alle easterlingstammene og har planer om krig mot Rohan. Hurdriak forteller videre at Asdriagstammen alltid har vært en fredeligere stamme enn de andre easterlingene. Asdriagene har valgt fredelige løsninger foran krig. De ønsker derfor ikke krig med Rohan, men kan ikke trekke seg ut av alliansen fordi de andre vil utslette dem hvis de tenker på noe sånt. Tendai vet at Asdriagene ikke er helhjertet med i denne alliansen og har derfor plassert dem nærmest grensen til Rohan. En krig mot Rohan vil derfor bety at de vil havne i fronten og bli utslettet. Restene av stammen vil dermed bli fritt vilt for de andre stammene. Hurdriak trenger hjelp og ber personene ta med et brev til kong Eomer mot at han hjelper dem med å rømme. Personene kommer seg helskinnet til Rohan der de får levert brevet til Eomer.

En snikmorder i natten

Gruppen bestemmer seg for å reise tilbake til Moria. Før de drar får de en boks som skal leveres til en omreisende magiker som heter Samir. Boksen er en svart smykkeboks. På undersiden er det tegnet inn en rød flamme. De kommer til Moria og får utdelt piler og skjold. Xhosana får besøk av to dvergelorder. Den ene, Lord Guldor, vil at Xhosana's hobbit-scouter skal finne ut hvor hoveddelen av orkene befinner seg slik at han kan knuse dem før de finner på noe djevelskap. Senere kommer Lord Tali inn. Han vil at Xhosana skal revurdere å hjelpe Lord Guldor. Han sier at Guldor er en pengesløser og at orkene ikke har gjort noe enda og det er ikke sikkert de kommer til å gjøre noe heller. General Stonefist forteller Xhosana at scoutene ikke er klare enda, men kommer til å bli det om noen måneder. Xhosana mottar et brev fra Lord Ereter i Tharbad. Han forteller at det har i det siste vært flere trefninger mellom Gondor og Harad. Prisene på metall er derfor gunstige i Gondor og Ereter vil gjerne kjøpe litt av Xhosana. Skorch og Eoth drar for å speide etter orker mens de andre drar til Tharbad. Skorch og Eoth oppdager en orkestyrke og får meldt fra til Moria som knuser orkene. Resten av gruppen kommer til Tharbad og blir innlosjert hos Lord Ereter. Om natten blir Xhosana forsøkt drept av en munk som heter Arn. De drar til munkenes tempel utenfor Tharbad og munkenes overhode, Father Elatom, kan fortelle dem dette: Arn tilhørte en utbrytergruppe som holder til mellom Bree og Tharbad. Utbrytergruppen ledes av en som heter Erdanus. Personene reiser til denne utbrytergruppen etter at Arn blir hengt. På veien blir de angrepet av banditter. Disse bandittene ledes av ex-kaptein Leopold som nå kaller seg Leopold den grusomme. Erdanus dør av pest før han får forklart seg. I urtehagen finner de gifturten som ble brukt i attantatforsøket. Videre får de vite at Arn var urteansvarlig. De resterende 5 munkene tas inn i Xhosanas tjeneste som healere.

Et mørke i Talan

Munkene bosetter seg i Talan mens Xhosana blir oppsøkt av drage-eksperten Erlec. Det er ikke lenger bruk for ham i Arnor nå som begge dragene er døde og han vil gjerne tjene under Lady Xhosana. Erlec får stillingen som drage-ekspert. Det blir meldt om mord i Talan. En kvinne blir funnet med avrevet strupe og en fisker blir funnet knivstukket. Lady Xhosana bestemmer seg for å finne ut av dette og sender Skorch, Nothgrim og Gromin til Talan. Der blir de møtt av borgermester Kheled og Mystic Brik. Ved det første åstedet finner de store ulvespor. Den lokale rangeren mener at det er en varg på ferde. Personene prøver å lokke beistet i en felle, men tiltrekker seg bare vanlige ulver. I mellomtiden dreper beistet borgermesteren. Gromin tar opp jakten sammen med noen vakter og rangeren Boreg. Gromin blir fort hengende etter. Lenger framme blir de andre angrepet. To vakter mister livet og rangeren blir hardt skadet. Det skjer et nytt mord. En fisker blir funnet drept av en crossbow-bolt. Personene følger sporet inn i skogen og kommer til en hule. Der finner de et våpenlager. Gromin tar en magisk dagger og Nothgrim tar et magisk sverd. Sporene fører tilbake til landsbyen. Under en patrulje så oppdager personene en skikkelse som sniker seg inn i skogen. De følger etter og ser at sporene forandrer seg fra mann til ulv. Mens de følger etter varulven blir de angrepet av ulver. Tilslutt treffer de varulven Cuivigurth og dreper den. Mystic Brik kan derimot fortelle dem at det er svært vanskelig å drepe en varulv helt. Spiriten vil komme tilbake for å drepe personen som slo dødsslaget.

Baruk Khazad

Scoutene er endelig ferdige med treningen og sendes ut for å finne orkestyrken i fjellene. Gromin og Nothgrim får i oppdrag å sette opp et hovedkvarter som scoutene skal rapportere inn til. Planen er at scoutene skal lokalisere orkene og så skal Lady Xhosana og Lord Guldor sende ut styrkene sine for å utslette dem. Etter noen dager så får de melding om en orkeleir noen dager unna. Senere kommer det inn melding om en ny leir. Denne leiren inneholder ulveryttere og fotsoldater. Til slutt så kommer det inn en melding om at et hundretalls uruker og flere orker holder til i et steinfort lenger sør. General Stonefist råder Xhosana til å slå til så snart som mulig. Hvis orkene i de to leirene samler seg i steinfortet, så kan det bli vanskelig å slå dem selv om Lord Guldor er med. Lord Guldor er for tiden i viktige forhandlinger, men lover å komme så snart som mulig. Neste dag masjerer Lady Xhosana's hær ut av Moria.

Samme kveld blir scoutenes hovedkvarter angrepet av en bande uruker. De feier ned all motstand og slår ut Nothgrim. Noen få Scouter og Gromin klarer nesten å komme seg unna, men de blir oppdaget og Gromin tas til fange. De tas med til steinfortet der de blir avhørt av en easterling som heter Lyghir Zaibatsu. Etter litt tortur blir de plassert i cellene igjen. En hobbitscout er også i en av cellene og han har klart å stjele nøkkelen. Gromin og Nothgrim kommer seg løs og begynner å lete etter en vei ut. Etter å ha puffet en ork over muren og med halve vaktstyrken i hælene, så hopper de ned fra murene. De overlever med noen brudd her og der, men Nothgrim blir skutt ned og tas tilbake til cella. Gromin kommer seg unna.

Etter noen dager så kommer hæren fram til den første leiren. Denne leiren består av 500 orker. Slaget vinnes overlegent og med minimale tap. Orkene blir knust. Neste morgen kommer det inn scouter som kan fortelle at den andre orkeleiren har fått forsterkninger fra fortet og sperrer nå veien mellom Xhosana's hær og Moria. Personene blir enige om å barrikadere seg i hulesystemet. I to dager forbereder de seg og så kommer orkene. De ledes av en easterling som heter Lyghir Zaibatsu og som rir på en svær og rød drage. Denne vingeløse dragen heter Scatha og Stonefist kan fortelle at hun har mange dverger på samvittigheten. Orkene stormer fram, men blir møtt med hard motstand i tunnelåpningene. Et femtitalls orker blir drept når en av huleinngangene raser sammen. Orkene trekker seg tilbake, men er på langt nær slått. I det neste angrepet kommer også dragerytteren. I et forsøk på å grille dvergene i en av tunnelene så presser dragen seg fram mellom orkene. Men Xhosanas gruppe er forberedt. Xhosana fyrer av en pil mot dragerytteren som treffer ham i magen. Skorch stormer fram med noen utvalgte BattleGuards for å ta seg av dragen. Beistet rygger tilbake, overrasket over den harde motstanden. Dette gir Lady Xhosana nok tid til å fyre av en dragedreperpil. Pilen borrer seg inn i kjeven på beistet som synker sammen. Dette blir for mye for orkene som flykter i kaos. Dragerytteren er ikke å finne, så de antar at såret ikke var dødelig. Dragen blir avlivet og Lord Guldor kommer med hæren sin. De masjerer nå til steinfortet og treffer Gromin på veien. De finner ut at de orkene som flyktet ikke dro tilbake til steinfortet og at det nå bare er i overkant av 100 orker der. Lord Guldor insisterer på at hæren hans skal være den hæren som knuser dem. Nothgrim blir reddet og orkene eliminert. Nok en seier for Lady Xhosana!

Wurmspere

Etter slaget har Lady Xhosana fått større respekt blant dvergelordene. Etter å ha truffet to personer med navnet Lyghir, finner personene ut at Lyghir ikke er et navn, men en tittel. Lyghir er alvisk for dragelord. Videre undersøkelser avdekker at Heruloke er alvisk for drageherre. Lyghir Zaibatsu og Lyghir Tendai tilhører høyst sannsynlig en orden der Heruloke, drageherren, er øverste leder. Denne ordenen ser ut til å ha herredømme over drager og er derfor å anse som svært mektig. Drageekspert Erlec forteller at det finnes et spyd i Dale, Wurmspere eller dragespydet, som kan drepe drager med et stikk. Dragene respekterer dette spydet og det kan bli symbolet Lady Xhosana trenger for å bekjempe dragelordene. Personene treffer Thea, som blir med på reisen. Utenfor en landsby som er utslettet av pest finner personene en beorning animist som har overlevd pesten. Beorningen forteller at pesten kom til landsbyen samme kveld som en mystisk kvinne kledt i svart robe ankom byen. Den svartkledte forsvant like fort som hun kom. På vei gjennom Greenwood treffer de dragen Itangast med en rytter på. Lyghir Mitsu er sendt for å hindre dem i å komme til Dale. Men Itangast har andre planer. Han dreper rytteren og erklærer åpen krig mot drageherren. Han sier at de må bare hente wurmspere, men hvis de bruker det mot ham vil det gå dem ille. Personene er bekymret over at dragelorden i det hele tatt visste at de var på leting etter spydet. Etter å ha ridd gjennom Greenwood blir de angrepet av to easterlings med merkelige sverd dyppet i gift. De to har svært lite forsyninger på seg, men har ikke etterlatt seg spor som kan føre tilbake til tilholdsstedet. Personene slipper ikke inn i Lake-Town. Nye lover slår fast at kun handelsfolk slipper inn. Reisen fortsetter til Dale der de snakker med kongen. Kong Bard II kan fortelle at spydet forsvant under en dragejakt like før ringkrigen. Kongens far, som for tiden var syk, hadde sendt ut en gruppe for å ta livet av en drage som var observert i fjellene. Bare en person, Garulf, kom tilbake. De andre var drept av dragen eller av orker. Dragespydet ligger nå i lairen til dragen mens Garulf bor i Lake-Town. Ferden går tilbake til Lake-Town der spillerne sniker seg inn om natten. Ved hjelp av Theas kontakt Kori, får de snakke med Garulf. Han er gammel nå og ettersøkt. Garulf snakket åpent ut mot mesteren da han innførte de nye lovene og han er overbevist om at mester Theudelinaf er gal. Han sier at hvis personene blir kvitt mesteren, så vil han fortelle hvor dragens tilholdssted og spydets tilholdssted er. En natt sniker de seg inn i mesterens hus og dreper ham. Uheldigvis klarer mesteren å slå alarm og de blir angrepet av vakter. Etter en lang og hard kamp ser personene seg nødt til å overgi seg. Nothgrim og Gromin blir hardt skadet og Thea kaster seg ut gjennom vinduet og kommer seg unna. De blir så plassert i arresten.

Xhosana får etterhvert greie på hva de har rotet seg bort i og kommer dem til unnsetning. Like før de skal henrettes rir hun inn med følget sitt og erklærer rettsaken for ulovlig. Ettersom de er hennes folk skal de også dømmes i Moria. De snakker deretter med Garulf og får utav ham hvor spydet befinner seg. De reiser til Dale igjen og tar så turen opp i fjellene. De møter på en gammel drage som har levd siden The Great Battle. Det var ham Garulf og co. skulle drepe, men de mistet spydet og stakk av istedet. Dragen kan fortelle dem at drageherren har vært innom ham, men at drageherren mente at han var for svak til at han hadde noe spesielt bruk for den gamle dragen. For noen dager tilbake kom det en gruppe med de samme østlige trekkene som drageherren hadde. De tok spydet med seg. Han virker ganske harmløs og fredelig så gruppen lar ham leve. De setter heller ut etter easterlingene som tok spydet. Etter noen dager finner de faktisk sporene og jakten er i gang. De tar igjen gruppen, som består av en magiker og to krigere. Magikeren setter fyr på staven sin som tydeligvis et slags merkelig våpen, men det går ham riktig ille da staven eksploderer og han brenner ihjel. Spydet tas med tilbake til Moria der personene går inn for å finne ut hvem som er spion for dragelordene.

I Belegaers makt

Jakten på spionen settes i gang. Spionen i Moria kan bare være en nær medarbeider. General Stonefist, husholderske Sara, drageekspert Erlec og økonomiansvarlig Borin er alle med i den innerste sirkelen. Erlec har reist til Gondor for å besøke slektninger, men de andre er til stede. Hver og en av de mistenkte skygges og undersøkes uten resultat. Gruppen bestemmer seg for å reise til Tharbad for å prøve å nå igjen drageeksperten. I Tharbad får de vite at han har dratt, men at skipet han var med på, Evenstar, har forsvunnet. Gruppen blir med på skipet som skal finne Evenstar. De leter i noen dager uten hell, men så plutselig angripes de av pirater. De klarer å slå dem tilbake og før piratene trekker seg ut av kampen klarer Gromin å hente loggboken fra fiendeskipet. I loggboken er det avmerket at Evenstar er kapret og ført til piratenes skjulested. Gruppen finner lett fram til piratredet og klarer å overmanne piratene. På en av offiserene finner de en lapp:

Dragedreperen nærmer seg øya. Det blir din oppgave å drepe henne. Neste gang du ser meg fly over dette stedet skal du ta det som et tegn på at tiden er inne. Talathoth har reist de døde kjempers vei.

Ingen av Xhosanas folk kunne vite at de var på vei mot øya så det er sannsynligvis ingen spion. Da gjenstår det to måter dragelordene kan vite om personenes handlinger. Det ene er en palantir, men alle disse er gjort rede for og er i de godes hender. En annen måte er ved hjelp av magi, kanskje ved hjelp av en scrying device som har blitt plantet på dem. Gruppen frigjør mannskapet på Evenstar, men drageeksperten er tatt med lenger inn på øya. De avhører piratene og får vite at han ble tatt med av en dragerytter som kalte seg Lyghir Ito Yoshi. Lenger inn på øya får de vite at drageeksperten ble tatt med til det nesten uframkommelige fjellområdet. Piratene sier at han ble tatt med til leiren til vampyren Therwetil. Etter flere dagers leting finner de vampyrens tilholdssted. De klarer å lokalisere en hemmelig inngang og tar orkevaktene på senga. Vampyren viser seg å være lite samarbeidsvillig og felles av et pilregn før han får en sjanse til å bruke sine evner mot gruppen. Drageeksperten Erlec er fanget her i et hull. Han er i live, men svekket av lang tids fangenskap. Han forteller at dragerytteren avhørte ham i flere dager og det meste Erlec kunne om drager ble lekket ut. Spesielt interessert var han i dragen Itangast, som har gjort opprør mot drageherren. Gruppen forlater så øya og setter kursen mot Tharbad.

Forræderi

Vel tilbake i Tharbad får Lady Xhosana et brev fra en messenger. Brevet er fra Prince Regent Beretar av Arnor og han trenger hjelp. Lady Melora av Gondor har blitt funnet i en komalignende tilstand og flere av hennes gjenstander er borte. Gruppen reiser i full fart mot Fornost for å hjelpe til. De iverksetter en grundig etterforskning og finner tilslutt ut at det var synsken Vira som var den skyldige. Palantirvokteren Vira ville ha en av Meloras gjenstander og hun hypnotiserte henne i koma. Vira flipper fullstendig ut og skylder på Edana, som er palantirvokter i Amon Sul. Edana tvang henne til å gjøre handlingen gjennom palantiren. Beretar sender Lady Xhosana til Amon Sul for å pågripe palantirvokteren der. Med seg får de læregutten til Vira, unge Percy, som skal ta over jobben som vokter. Gruppen ankommer Amon Sul og får hilse på Commander Romen. De får godkjennelse til å pågripe Edana. Når de kommer til palanirrommet ser de at Edana har tatt sitt eget liv. På veggen har hun skrevet med sitt eget blod Dommens time har kommet. Percy setter seg ned for å prøve Amon Sul-palantiren. Han oppdager en hær på vei mot Fornost. De ser ut som easterlinger, men har bannere og troppeformasjoner som er helt ulikt easterlingene. Videre har de en diger og svart drage med seg med en dragerytter på. Gruppen slår alarm og Commander Romen får samlet soldatene. De er stygt utnummerert. Den lille garnisonen ved Amon Sul er på 500 mann, mens angriperne er på rundt 2000. Lady Xhosana og co. plasserer seg i et av rommene i tårnet der de har god utsikt og kan bruke sine skyteferdigheter. Fienden kommer stormende ut av skogen med stiger. Banneret deres er en svart ulv på hvit bakgrunn. Selv om flere faller i pilregnet kommer de seg fram til muren. En voldsom melee starter på murene. Deretter sendes det fram en diger rambuk med flere tønner festet til seg. Rambuken kommer seg fram til porten, men de som skyver den blir drept i pilregnet. Fram fra skogen kommer en ny enhet. De er bueskyttere med flammepiler og bærer et banner av en rødgul flamme. De skyter flammepilene på rambuken som tar fyr og eksploderer! Porten og deler av muren blir totalødelagt. Fienden har fått den åpningen de trenger. Fra skogen kan de høre et horn og så kommer kavaleriet stormende ut. Banneret deres er en rød sol på blå bakgrunn. Commander Romen tar med seg mennene sine i tårnet for å møte dem. Han ser at slaget er tapt og ber Lady Xhosana om å bruke den hemmelige utgangen. Romen ber samtidig om at de tar med seg palantiren. Gruppen kommer seg unna og befinner seg snart et sted i Weather Hills. Men det er ikke over. Snart kan de lukte røyk og Percy bruker palantiren for å finne ut at de har satt fyr på skogen. De kommer seg unna og snart har brannen gitt seg. Noen dager senere kommer det ryttere. De er kledt i platerustning og har skjold med en svart ulv på. De ber dem om å overgi palantiren og dragedreperen så skal de få leve. Gruppen svarer med å skyte. I kampen som følger blir halvparten av dvergeeskorten drept og Bodyguard Nothgrim slås ned. Når rytterne endelig trekker seg tilbake ligger Nothgrim død. De tar et par hester og bruker dem resten av veien til Fornost.

Drageredet

I Fornost får de advart Prince Regent Beretar om faren som truer. De får samtidig vite at Harad har agrepet Gondor og at Easterlingene har angrepet Rohan. Vaktkommandanten til Beretar kan fortelle hvor denne ukjente hæren stammer fra. Som ung alv var han læregutt hos en av de vise i Greenwood. En dag kom han over en scroll som fortalte om østfolket. Dette folket, som easterlingene stammer fra, holder til øst for Rhun havet. De er delt opp i hus med en keiser som overhode. Skogalvene kaller dem Talathoth som betyr slettelandets hær. Halvparten av rohirrimstyrken, under kommando av Thegn Teden, har blitt kalt tilbake til Rohan. Lady Xhosana slår følge med dem. Noen dager utenfor Bree blir de angrepet av en stor styrke med fotsoldater. I det innledende angrepet får Gromin et slag i hodet og livet er ikke til å redde. Gruppen klarer å slå seg ut med hjelp fra Captain Arod Erkengard som får i ordre å følge Xhosana. Etter et mislykket snikmordangrep er de atter igjen i Moria.

En jeger forteller Xhosana at dragen Itangast vil snakke med henne. Xhosana tar med seg sine lojale følgesvenner og møter dragen et stykke utenfor Moria. Itangast vil ha en midlertidig allianse med Xhosana. Han forteller at i tillegg til scepteret er det en ting til drageherren har som kontrollerer dragene. Han har tatt eggene deres. Hvis dragene ikke adlyder ham så bli eggene knust. Itangast har lokalisert eggene, men han er for stor til å komme seg inn. Han trenger derfor Lady Xhosanas hjelp. Et nytt medlem blir introdusert til gruppen, dvergen Khim Redeye like før de tar fatt på den lange reisen. Uker senere kommer de seg inn i hulen som inneholder eggene. Etter litt klabbing tar de ut mesteparten av folkene som holder til der. De finner flere utklekte egg og lengst inne finner de små drageunger. Ungene har skjell og vinger, noe som drager vanligvis ikke får før de er hundre år gamle. Eggene må ha blitt klekket ut nylig så konklusjonen er at de har blitt manipulert av magi. Kanskje et feilslått eksperiment for å få dem til å vokse fortere? Det er bare noen få her, de fleste har blitt flyttet til et ukjent sted. Når Itangast får vite dette går han berserk og gjør store skader på området. Xhosana og co. sniker seg fornuftig unna og tilbake til Moria.